Update fiscaliteit 2021

Update fiscaliteit 2021

Bespreking van de nieuwe belastingaangifte
€ 204,49 incl. btw
30% korting mogelijk met kmo-portefeuille
Inschrijvingen afgesloten op de gekozen datum

Een vraag over deze opleiding? Contacteer ons.

Bespreking van de nieuwe belastingaangifte 2021 (met uiteraard nadruk op de nieuwe rubrieken, o.m. deze die het gevolg zijn van alle fiscale maatregelen in het kader van de coronacrisis) en alle fiscale nieuwigheden van de federale én Vlaamse regering m.b.t. de aanslagjaren 2021 en 2022, van belang voor bank, verzekering en kredietbemiddeling.

Doelstelling

  • Een bespreking van de belastingaangifte 2021 met uiteraard nadruk op de nieuwe rubrieken, o.m. deze die het gevolg zijn van alle fiscale maatregelen in het kader van de coronacrisis en de programmawet.
  • Een “update” inzake de fiscaliteit van de woonkredieten (o.m. de gevallen van behoud van de woonbonus bij wijziging van de “eigen” woning).
  • De nieuwe Vlaamse wetgeving inzake schenk- en erfbelasting, alsook de recente Vlabel-standpunten omtrent erfbelasting en levensverzekeringen.

Doelgroep

Bank- en verzekeringsprofessionals, boekhouders, enz. met een zeer goede fiscale voorkennis. 

Inhoud

  • De belasting van de Covid 19 vervangingsinkomsten: tijdelijke werkloosheidsuitkeringen en uitkeringen in het kader van het crisis-overbruggingsrecht, relance-overbruggingsrecht, klassiek overbruggingsrecht en ouderschapsverlof voor zelfstandigen
  • De impact van de Covid 19-maatregelen op 2e pijler pensioenen (IPT, VAPZ en POZ)
  • De wegens Covid 19 van belasting vrijgestelde overuren
  • Kosten eigen de werkgever: nieuwe forfaitaire thuiswerkvergoeding (incl. kantoormeubilair en informaticamateriaal)
  • Vrijgestelde inkomsten: consumptiecheques en andere cheques, de gewestelijke en lokale Covid 19-premies
  • Het voorstel van vereenvoudigde aangifte (VVA): aandachtspunten
  • De ‘bevriezing’ van fiscale federale grensbedragen
  • Personen ten laste en nettobestaansmiddelen: studentenarbeid tijdens Covid 19, ouders ten laste en zorgbehoevendheid
  • Kinderen ten laste van feitelijk samenwonenden
  • De fiscale co-ouderschapsregeling: voor- en nadelen
  • De aangifte van buitenlandse onroerende goederen voor aj. 2021 en volgende (nieuwe regeling)
  • Voordelen alle aard en bedrijfswagens
  • De aftrekbaarheid van autokosten, receptiekosten en investeringsaftrek
  • Roerende inkomsten: de vrijstelling van dividenden en intresten van gereglementeerde spaardeposito’s
  • Uitstel van betaling van uitgaven van een hypothecair krediet voor de enige eigen woning: fiscale gevolgen
  • De combinatie/cumulatie van het federaal langetermijnsparen en gewestelijke Vlaamse (geïntegreerde) woonbonus
  • Een pandwissel of hypotheekoverdracht en behoud van de Vlaamse (geïntegreerde) woonbonus: wat zijn de mogelijkheden
  • Federale belastingverminderingen: wijzigingen m.b.t. kosten voor kinderoppas, giften en dienstencheques, de (tijdelijke) Tax Shelter voor ondernemingen getroffen door Covid 19
  • Voorafbetalingen voor aj. 2021 (en 2022)
  • Gewestelijke belastingkredieten: de uitbreiding van de winwinlening, de nieuwe vriendenaandelen, de Brusselse proxilening en de aangepaste Waalse coup de pouce-lening.
  • En verder: de nieuwe regeling voor verenigingswerkers en inkomsten uit de deeleconomie, vergoedingen voor vrijwilligerswerk, de taks op effectenrekeningen 2.0, een belastingvermindering voor ‘kwijtgescholden’ huur …
  • Nieuwe wetgeving erfbelasting Vlaanderen en nieuwe belangrijke circulaire inzake successierechten en levensverzekeringen 

Praktische informatie

  • Tijdens deze digitale sessie is er live interactie mogelijk met de docenten, u kan in real time vragen stellen via de chatfunctie. Na de sessie ontvangt u een overzicht van alle gestelde vragen en antwoorden.
  • U kan dit webinar live bekijken, het is echter ook mogelijk de opname tot 2 maand na het webinar te (her)bekijken.
  • Als deelnemer ontvangt u een exemplaar van het "Handboek Praktische Belastingservice 2021" (meer dan 700 pagina's). Dit handboek is inbegrepen in de seminarieprijs.

Kmo-portefeuille

Deze opleiding kan betaald worden met de kmo-portefeuille. Hierdoor bespaar je 30% korting op de kostprijs. Klik hier voor meer info over het betalen met de kmo-portefeuilleOpgelet: bij het indienen van je aanvraag, moet je NCOI aanduiden (erkenningsnummer DV.O100092).

  • Lieven Van Belleghem

    Lieven Van Belleghem

    Lieven Van Belleghem is licentiaat in de rechten en geaggregeerde voor het onderwijs. Hij was 6 jaar werkzaam bij een bank en 5 jaar directeur bij een verzekeringsmaatschappij. Gedurende enkele jaren was hij ook docent “Verzekeringen” in de 2e licentie handelswetenschappen (Hogeschool Gent). Hij doceert sinds 1981 (intern) en 1985 (intern en in open formule) fiscale opleidingen, voornamelijk voor de bank- en verzekeringssector. In 1992 startte hij met zijn eigen opleidingsbedrijf, dat sinds september 2014 deel uitmaakt van NCOI Learning. Jaarlijks volgen ruim 5.000 bank- en verzekeringsprofessionals de door Fiscaal Informatief georganiseerde seminaries. Hij is sinds 1985 ook auteur van het handboek 'Praktische Belastingservice', hét fiscale naslagwerk voor bank-verzekering en accountancy.

  • Pieter Debbaut

    Pieter Debbaut

    Pieter Debbaut is Tax Adviseur bij Liantis en docent aan de Fiscale Hogeschool. Hij startte zijn loopbaan als kredietbeheerder bij Centea en was van 2000 tot 2014 docent bij de studie- en vormingsdienst van ERGO. Daarna was hij bij ERGO aan de slag als Tax Manager. Hij is mede-auteur van diverse fiscale uitgaven (zowel boek als artikels) en al vele jaren een gewaardeerd fiscaal docent.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag waarop je geen antwoord vindt in onze veelgestelde vragen? Neem dan contact op.

Als er FSMA-punten gekoppeld zijn aan een opleiding, dan staan deze steeds vermeld in de opleidingskalender en bovenaan rechts op de detailpagina van een opleiding. Staan er geen punten? Dan zijn er geen punten gekoppeld aan de opleiding.

Vraag aan je opleidingsverantwoordelijke of het PC341 aangeduid geselecteerd is bij het paritair comité in de kantoorinstellingen van zijn profiel en of je functie aangeduid staat als medewerker op de pagina Mijn kantoor. Als beide voorwaarden voldaan zijn, zou je tegen het voordeeltarief moeten kunnen inschrijven voor opleidingen die in aanmerking komen voor medewerkers PC341. Zie je nog steeds de standaardprijs staan? Neem dan contact met ons op.

Zorg eerst en vooral dat je kantoor geregistreerd is en duid aan dat je lid bent van BZB-Fedafin. Was je kantoor al geregistreerd? Ga na of je lidmaatschap bij BZB-Fedafin correct aangeduid is in de kantoorinstellingen. Opgelet, deze pagina is enkel zichtbaar voor opleidingsverantwoordelijken. Zie je nog steeds de prijs zonder korting staan? Neem dan contact met ons op.

Toon alle vragen

Edfin is een initiatief van BZB-Fedafin

Edfin vzw - Einestraat 21, 9700 Oudenaarde - BE0672.757.653 - info@edfin.be